25 mei: Sumoworstelen en Asakusa

25 mei 2019 - Tokyo, Japan

Dit weekend vindt er een groot sumoworstel toernooi plaats in Tokio. Een van mijn doelen hier in Japan is om ook gewoon lekker wat sport wedstrijden bij te wonen en te zien hoe ze dat hier beleven. En als er wat Nederlanders meedoen zal ik die natuurlijk zeker lekker Hollands toejuichen. Maar Nederlanders zullen er bij het sumoworstelen niet zijn.... Helaas had ik ook geen tickets kunnen bemachtigen dus het bijwonen blijft even pending tot september als ze weer hier in Tokio zijn.
Enigszins op tijd deze dag begaf ik me al op het metro station in de buurt van het stadion Ryōgoku Kokugikan. Tot mijn verbazing zag ik de eerste deelnemers al in hun kimono over het station lopen. Sommigen zelfs met die bijzondere houten slippers eronder. Hier ben ik even een tijdje blijven kijken. Zie ook de foto's in het album sumo worstelaars.

Daarna via een korte wandeling langs de rivier naar het echte doel van vandaag: de wijk Asakusa. Hier staat een van de bekendste tempels van Tokio: Senso-Ji. Vanuit de 7e etage van de Tourist Information kon ik me alvast voorbereiden op de enorme mensenmassa waar ik me zometeen in ga begeven. Deze drukte was echter vooral aanwezig bij de souvenir- en etenswaren kraampjes. Bij de tempel zelf was het prima te doen. Tenminste qua mensenmassa. De temperatuur vandaag was echter behoorlijk hoog. De zon brandde al aardig op mijn schouders, en de zonnebrand had ik in Veldhoven moeten achterlaten als een van de middelen om mijn koffer weer onder het toegelaten gewicht te krijgen. Maar in de plaatselijke drug store van Asakusa vond ik al snel een spray met factor 50.