Kagoshima en de vulkaan Sakurajima

24 november 2019 - Kagoshima, Japan

In Japan is het de gewoonte dat je bij het binnengaan van een huis, tempel en zelfs bij bepaalde restaurants, je schoenen uit doet en vervangt door binnen slippers. Zelfs in mijn eigen appartement in Tokyo heeft de verhuurder duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling is dat je met je (vieze) buitenschoenen in het appartement loopt. Ok. Dit ben ik dus inmiddels wel gewend. Maar bij aankomst in het hotel in Kagoshima stond er wel al vroeger dan normaal het dringende verzoek om je schoenen uit te doen. Mijn eerste gedachte was dat ze hier gewoon niet zo van stofzuigen houden ofzo; geen probleem. Ik deed mijn schoenen in het kluisje en verruilde ze voor een binnen exemplaar. Pas de dag erop begreep ik waarom dit noodzakelijk was!

In mijn hotel bezoeken boek ik bijna nooit een ontbijt. In Japan vragen ze hier al snel zo'n JPY 2000 - 2500 voor (omgerekend zo'n 15 - 20 euro). Daarnaast vind ik het eigenlijk altijd wel leuk om gewoon een yoghurtje en thee'tje te kopen in de 7-Eleven en dat ergens op een mooi plekje op te eten. Zo ook hier in Kagoshima. Echter dat bleek al snel niet zo eenvoudig!
De reden waarom ik hier in Kagoshima ben is namelijk een vulkaan - Sakura-jima. Japan heeft in totaal meer dan 100 vulkanen wat zo'n 10% van het totale aantal vulkanen op de wereld betreft. Sakura-jima is een van de actiefste vulkanen van Japan met zo'n 400 kleine explosies per jaar. En nou leek het me eigenlijk wel leuk om eens zo'n rokende vulkaan te zien. Dat was het ook! Maar niet als je je yoghurt in de buitenlucht probeert op te eten..... De stad Kagoshima licht slechts op 20 min afstand per ferry van het eiland Kyushu waarop de actieve vulkaan Sakurajima staat. En daardoor wordt deze stad ook grote delen van de dag bezaaid met vulkaan-as. Ok leerpuntje! Een actieve vulkaan is niet alleen maar mooi voor op foto's :)

De uren hierna ben ik met de sightseeing bus over het eiland getrokken. De bus bracht me op enkele mooie uitzichtpunten. Ook kon ik daar goed zien welke veranderingen de vulkaanuitbarsting van zo'n 100 jaar geleden (1914) heeft gehad. Toen zorgden de enorme lavastromen er zelfs voor dat twee separate eilanden vanaf nu verbonden waren. De dag dat ik er was, was het helaas een bewolkte dag, maar als je goed keek kon je de rook van de vulkaan toch wel onderscheiden van de bewolking. En je snapt dat toen ik bij het verlaten van het eiland een hotspring tegenkwam, ik daar niet alleen nog even heerlijk heb genoten van het natuurlijke verwarmde water, maar dat ik er ook voor heb gezorgd dat ik al die vulkaan-as die gedurende de dag op mijn gezicht en in mijn haar was gaan zitten, netjes op het eiland kon achterlaten :)

Zie ook nog wat foto's!

1. Marleen Steenbergen:
    30 november 2019
    Wow, das wel echt veel as ja! En hoe leuk, dat Nederlandse dorpje!
  2. Karin Verheijden:
    30 november 2019
    Yoghurt met asresten lijkt me niet echt lekker nee. Wel goede leerschool daar. Mooie ervaring ook weer.
    Geniet nog van de allerlaatste weken in Japan. Een goede reis teruggewenst alvast.