1 Juni: Kobe

1 juni 2019 - Kobe, Japan

Tijd voor een trip het land in. Eerste bestemming is Kobe! Kobe is een havenstad. Op 17 januari 1995 om 4:46AM werd Kobe getroffen door een aardbeving met een kracht van 7.2 op de Schaal van Richter. Als gevolg hiervan stierven 6.433 mensen en raakten er 43.000 mensen gewond. 250.000 gebouwen raakten zwaar beschadigd, waardoor er 300.000 mensen dakloos raakten. Inmiddels is de stad weer helemaal opgebouwd. Aan de rand van de raven ligt het Meriken Park waar het Earthquake Memorial Park deel van uitmaakt. Een belangrijk element hierbij is een stuk kade dat is gelaten in de staat zoals de aardbeving deze heeft achtergelaten. Zo krijg je toch een goed gevoel over hoe heftig deze aardbeving is geweest.

Een ander belangrijk deel van Kobe is de natuur in de vorm van de Rokko bergketen. Ik heb hier een mooie wandeling gemaakt die mij bij de Nunobikiwaterval bracht. Het was even zoeken om het startpunt van deze wandeling te vinden. Deze lag namelijk achter een station en was via een tunnel doorgang te bereiken. Er stonden genoeg bordjes om de route aan te geven.....ware het niet dat ze soms de niet Japans sprekende toeristen waren vergeten. Ach die paar extra meters die je hierdoor wandelt zijn ook niet erg. Het was gewoon een hele mooie wandeling. In totaal 270m de hoogte in gestegen en dat was wel te voelen in de kuitjes. Echter bovenaan de klim lag een mooie kruidentuin (alle Japanners vonden dit helemaal geweldig, maar ik was zelf toch meer onder de indruk van de watervallen onderweg). Maar hier hadden ze hele fijne hangmatten opgehangen waar ik lekker even kon bijkomen voordat ik met de kabelbaan weer de afdaling maakte naar Kobe.

Die avond stond er natuurlijk Kobe beef op het programma. Een meisje in het hostel had me getipt voor een goed en ook betaalbaar restaurant. Nou het was heer-lijk!!! Kobe beef is zo lekker zacht. Het vlees komt van de Wagyu koe. Het verhaal gaat dat het rundvlees zo ontzettend mals is doordat de runderen gemasseerd worden, klassieke muziek te horen krijgen en ze bier te drinken krijgen. Of dat waar is weet ik niet, maar dit stukje vlees is echt een aanrader!

1. Marleen Steenbergen:
    8 juni 2019
    Zakenvrouw en backpacker tegelijk! Vet hoor!!
  2. Rolf:
    8 juni 2019
    Goed geschreven en een interessant verhaal Inge!
  3. Karin Verheijden:
    10 juni 2019
    Denk dat ik ook meer gecharmeerd zou zijn van de watervallen onderweg. Maar zo is de kersenbloesem ook een echt Japans item en zijn de Japanse tuinen misschien ook prachtig als de kersenbloesem niet in bloei staat. Ieder toch zijn eigen ding wat dat betreft. Al gaat het met de kersenbloesem, die wij ook goed kennen, in Japan wel gepaard met andere fetiviteiten en heeft het om die reden waarschijnlijk ook een andere lading. Sowieso mooi verhaal weer; stukje geschiedenis en jouw belevenissen in Kobe.