Vakantie reis met mama (Kamakura - Kumamoto - Kokura - Beppu - Hiroshima - Kyoto - Tokyo)

7 november 2019 - Kumamoto, Japan

Na mijn bezoekje aan Nederland eind september is het tijd voor een vakantie. Heel gezellig komt mijn moeder dit keer met mij mee naar Japan. Op vrijdag komen we aan op het vliegveld, nemen vanuit daar de shuttle bus naar de juiste wijk en zoeken dan naar mijn nieuwe stekje. Het is gelukkig niet ver lopen met onze zware koffers en al snel kunnen we daar op de bank ploffen. Lang tijd om uit te rusten is er niet want ik moet mijn spullen nog ophalen vanuit het oude appartementencomplex en ook moeten er boodschappen gedaan worden om de koelkast te vullen. 's Avonds duiken we nog even de stad in naar de wijk Shinjuku waar we vanuit een wolkenkrabber neerkijken op ontelbare andere wolkenkrabbers. Het uitzicht vanaf dit 200m hoog uitzichtplatform is prachtig. Overal kleine verlichte ruimtes en in de verte is de Tokyo Tower goed te zien in het rood/oranje.

De dag erop gaan we meteen op pad: naar Kamakura. Deze plaats heb ik zelf al eerder bezocht. Het kustplaatsje staat bekend om de vele tempel- en shrine complexen en is het meest bekend vanwege het enorme Boeddhabeeld. Natuurlijk hebben we deze ook nu weer bezocht! Bij een van de tempels die we bezochten hadden we het geluk dat hier een bruiloft aan de gang was. Zowel het bruidspaar als beide ouders waren in authentieke kleding gestoken. Het gezicht van de bruid hebben we niet eens gezien trouwens, want die zat verborgen onder een enorm wit hoofddeksel.

De dag erop vlogen we met een binnenlandse vlucht van het Haneda vliegveld (slechts 20 min per trein vanaf mijn locatie) naar Kumamoto in het Zuid-Westen van Japan. We hadden geluk want enkel in het weekend heb je als toerist toegang tot het terrein van het prachtige kasteel van Kumamoto. Vandaag voelde echter ook een beetje als ramptoerisme. In april 2016 was er een enorme aardbeving in dit gebied. De hele stad Kumamoto en dus ook het kasteel, alle bijgebouwen en de kasteelmuren, waren enorm zwaar getroffen. Al 3 jaar wordt men man en macht gewerkt om Kumamoto er weer bovenop te helpen. Het hoofdgebouw van het kasteel is nu bijna afgerond. Aan veel bijgebouwen moet echter nog gestart worden. De werkzaamheden zullen naar verwachting in totaal zo'n 20 jaar in beslag nemen. Desalniettemin kon je de pracht van het kasteel nog zeker aanschouwen.  Voor de foto's was het echter wat lastig om alle bouwwerkzaamheden te ontzien....
Voor onze tweede dag hier had ik eigenlijk een trip naar de vulkaan Aso gepland. Echter ook hier liet het Japanse natuurgeweld van zich spreken want al dagen kwam er rook uit de vulkaan. Hierdoor was het gebied helaas afgezet en moest ik iets nieuws verzinnen. Maar niet getreurd; genoeg te doen. We nemen in de ochtend een tram naar de Suizenji Jojuen Garden. Een mooie rustieke Japanse tuin. Er stond zelfs een mini Mount Fuji heuvel - iets waar ze enorm trots op waren. In de middag nemen we de trein naar Kokura waar we ook weer een kasteel bezoeken. We beklimmen alle trappen tot aan de vijfde en hoogste etage van het kasteel. Ik geniet van het uitzicht, mam blijft veilig een paar stappen terug staan :) We overnachten die avond in Beppu - een hotspring dorpje aan de Oostkust van het eiland Kyushu. Onze eerste stop is de kabelbaan op de berg Tsurumi. Bovenop de berg is het rustig vertoeven. Je kunt er wat kleine wandelingen maken met steeds weer een nog mooier uitzicht over de omgeving. De zee, de omliggende bergen, het dal. Het is allemaal prachtig. Voor de echte herfstkleuren zijn we nog wat te vroeg, maar hier zo bovenop de berg is de verkleuring van de begroeiing al wel enigszins begonnen. We besluiten de middag door wat souvenirs te kopen in het aansluitende dorp Yufuin.

Deze tweede dag doen we de Beppu Hell tour: een reeks van 7 hotsprings (Jigoku) op loopafstand van elkaar met elk hun eigen bijzonderheid. We leren dat je eieren kan koken in deze kokend waterbronnen en ook dat het een goede omgeving is voor de krokodil om zich voort te planten (!). Het meest bijzondere bad vond ik de Hel van de Bloedvijver (Chinoike Jigoku). De kleur van het water is zo rood als bloed dankzij de rode klei in de grond. Het water bevat onder andere ijzer, magnesium en calcium. Deze 30 m diepe vijver heeft een temperatuur van 78° C. De laatste hel die we bezoeken is de Tatsumaki Jigoku - een geiser. Op zo'n 50 m diepte wordt water verhit door gloeiend gesteente, waardoor er stoom wordt gevormd. Als de ondergrondse druk na 23 minuten te groot wordt, spuit het water omhoog. Na 3 minuten van ontlading is de druk dermate afgenomen dat de geiser zijn werk stopt. Dit proces gaat onafgebroken door. Ons wordt verteld dat de geiser wel 20 m hoog kan spuiten; helaas kunnen we dit niet zien omdat men de geiser met rotsblokken omgeven heeft waardoor het gloeiend hete water niet hoger dan 5 m kan komen. Een kleine teleurstelling toch wel....

Het is inmiddels weer tijd om eens terug te gaan richting Tokyo. Maar niet voordat we onderweg nog wat stops maken. De eerste stop is Hiroshima. Natuurlijk bekend van de atoombom die hier op 6 augustus 1945 in een klap 78.000 slachtoffers maakten. De hele stad stond direct in brand. In de maanden tot vele jaren later is het aantal slachtoffers nog vele malen hoger opgelopen door de vrijgekomen straling.

Onze laatste stop onderweg is Kyoto. Deze stad mag niet ontbreken in de reis van mijn moeder. We starten met het Gouden Paviljoen, daarna het Imperial Palace en nog net voor het donker wordt sluiten we af met de bekende rode tori poorten van Fushimi Inari Taisha. Helaas spotten we geen geisha's hier in Kyoto maar we zijn wel weer omringd door diverse personen gekleed in de prachtigste kimono's.

Helaas is het nu alweer weekend. Dat betekent dat we nog 2 dagen hier in Tokyo hebben. We bezoeken nog wat tuinen (Kitanomaru Koen en de East Gardens of the Imperial Palace) en lopen wat rondom de paleismuren. De afgelopen week is hier de nieuwe keizer beëdigd - daardoor was het helaas niet mogelijk om binnen de paleismuren te komen vandaag. Op de laatste dag bezoeken we in Asakusa de Sensoji Tempel, het beroemde Shibuya kruispunt en de kleurrijke winkelstraat Takeshita Street in Harajuku.

Maandag is een spannende dag. Mam gaat in haar eentje met de shuttle bus naar het vliegveld om weer naar Nederland terug te vliegen. Het gaat allemaal goed. Bijna een halte te vroeg uit de bus gestapt, maar gelukkig op tijd gecorrigeerd! Ook blijft de bagage ondanks de vele souvenirs netjes binnen de KLM regels. En voor mij begint nu mijn laatste serie van 5 weken op kantoor hier in Tokio. Op 4 december zal ik zelf ook weer terugvliegen naar Nederland. Maar in de tussentijd hoop ik hier nog veel leuke herinneringen op te maken.

1. Karin Verheijden:
    7 november 2019
    Wat fijn Inge dat je jouw moeder zoveel mooie plekken hebt kunnen laten zien. Geniet van jouw laatste 5 weken daar in het prachtige Japan. We gaan elkaar in het nieuwe jaar vast een keer bij GVAC tegen komen. Hartelijke groet en tot een volgende update.
  2. Dees:
    7 november 2019
    Je hebt je best gedaan Inge! Benieuwd naar de foto’s :) veel plezier nog de laatste weken! Hopelijk gaat je hike door. Ben benieuwd!!
  3. Inge:
    7 november 2019
    De foto's zijn nu ook gereed Dees!
  4. Marleen Steenbergen:
    8 november 2019
    Leuke trip weer! En stoer van jullie mam dat ze meeging!
  5. Marja:
    8 november 2019
    Hele mooie trip! Heb veel aan jullie moeten denken met al die overstromingen, maar daar hebben jullie blijkbaar en gelukkig geen last van gehad. Tot over een paar weken Inge. Veel plezier nog🙂