31 juli: Imperial Palace

31 juli 2019 - Tokyo, Japan

Afgelopen week heb ik me aangemeld voor een tour langs het paleis in het centrum van Tokyo. Het Imperial Palace is gelukkig meer dan enkel het paleis zelf. Dat bleek namelijk een nogal saai laagstaand rechthoekig gebouw te zijn. Echter onder de woorden 'Tokyo Imperial Palace' valt alles wat achter de paleismuren te zien is, en dat is gelukkig wel erg indrukwekkend. Het bevat aan de Oostzijde een grote tuin die volledig toegankelijk is voor het publiek. Hier kun je gewoon vrij rondlopen en alles rustig bekijken. Het paleis zelf is alleen te zien via deze 2x dagelijkse tour. Hierbij loop je een kleine ronde, langs het paleis. Het paleis bestaat eigenlijk uit 7 aaneengesloten gebouwen. In het middelste stuk van het paleis wonen de in mei afgetreden keizer en keizerin dus dat is goed afgeschermd. Eromheen staat een grote ontvangstruimte met balkon waar 2x per jaar (de keizer's verjaardag en Nieuwjaar) het keizerlijk paar bezoekers toespreekt die zich op het plein hebben verzameld. Er kunnen zo'n 20.000 mensen tegelijk op dit plein. Vandaag waren we er met in totaal 6 groepen, en mijn nummer was 796.....dus aardig wat volk. De 6 groepen hadden ieder een gids in een andere taal (Japans, Chinees, Koreaans, Frans, Spaans en Engels). De tour liep ook langs de 2 bekende bruggen: Nijubashi (dubbele brug) en Meganebashi (lenzenbrug). Leuk om te vertellen is dat de dubbele brug op een hoogte van 13m boven het wateroppervlak staat. Omdat men die hoogte niet ineens durfde te overbruggen vroeger, heeft men eerst een lagere brug gemaakt, om daarop een tweede brug te bouwen. Vandaar dus de naam 'dubbel brug'. De lenzenbrug heeft haar naam te danken aan het uiterlijk van de brug: 2 bogen. Wat ook zo mooi is aan dit paleis is dat het echt midden in Tokyo staat. Op loopafstand van het centrale Tokyo Station. Maar ondanks dat begeef je je in alle rust binnen deze paleismuren. Maar het contract op sommige punten is erg mooi tussen al deze moderne wolkenkrabbers en deze gebouwen uit de Edo-periode.

zie ook de foto's van het Imperial Palace en de East Gardens of the Imperial Palace

1. Marja:
    7 augustus 2019