8 juni: Harajuku - home of Kawaii

8 juni 2019 - Tokyo, Japan

Eerst even een stukje achtergrond:
Kawaii (可愛い in het Japans) is een veel gebruikt woord in anime en manga, afkomstig uit Japan. Het wordt in Japan ook gebruikt in het dagelijks leven. Kawaii betekent schattig en-of lieflijk. Zo wordt het veel gebruikt bij een schattig klein katje, maar het wordt ook tussen geliefden gebruikt

Harajuku is een wijk in Tokyo. Slechts 20 min per metro vanaf mijn hotel. Maar wat een geweldig leuke wijk is dit! Zo enorm kleurrijk! Je kijkt er echt je ogen uit. Eigenlijk als wat je er tegen komt heeft wel iets bijzonders.
Het bekendste deel in deze wijk is de 400 meter lange Takeshita Dori - de winkelstraat. Het staat er bol van de mensen, maar de Japanners in alles wat ze doen structuur aanhouden, lopen de twee looprichtingen prima langs elkaar af in deze voetgangersstraat. Al meteen toen ik de straat in liep viel mijn oog op een kattencafé. Ik had hier al veel over gelezen en was er eigenlijk nog niet over uit of ik dit soort zaken juist wel of niet wilde supporten. Toch maar naar binnen gegaan. Tja, wat zal ik er over zeggen. Het goede is zeker dat ik het idee heb dat de katten (in dit geval waren het allemaal nog vrije jonge katjes) er zeer goed verzorgd worden en ze het goed naar hun zin hebben. Er zijn veel knusse hoekjes gemaakt waar ze lekker kunnen liggen. Nadeel van dit soort cafés is echter dat deze katten zo verwend zijn met het hele dag geaaid te worden, dat ze eigenlijk bijna van je weglopen. Geen probleem. Over twee weken ben ik weer even thuis en daar zitten gelukkig twee lieve katjes die wel graag geaaid willen worden.

Zoals gezegd kijk je je ogen uit in deze wijk. De vele winkeltjes verkopen allemaal zeer bijzondere items. Kledingwinkels voorop, waar de 'kleuren' zware/wit/grijs bijna niet aanwezig zijn. Alles is vol felle kleuren. Heerlijk! Maar niet alleen in kleur gebruik springen deze winkeltjes er uit. Ook met teksten op shirts, of bijzondere outfits (zoals standaard truien waarbij het uiteinde van de mouw ineens een aaibaar stuk bevat; of T-shirts met een ingenaaid etuitje voorop, etc). Echt bijzonder allemaal.
Wat ook erg bijzonder is is al het eten dat je hier kunt krijgen. De bubble-milk-tea kende ik al uit Taiwan waar ik afgelopen november was. Maar daar houden de Japanners ook zeker van. Als lunch had ik vandaag een regenboog-kaas-tosti. Smaakt ook nog prima trouwens. Maar dit was nog niks vergeleken met mijn diner. Dat was namelijk in het Kawaii Monster Cafe. Als je je bij de balie meld word je aangekeken door 2 grote monster ogen en de rode loper bij de ingang stelt de tong van dit monster voor. Bij binnenkomst word je begroet door een Kawaii meisje - lange staarten, kort kleurrijk rokje, grote glimlach, etc. Het centrale punt is een ronddraaiende taart genaamd Sweets-go-round. Het restaurant is ingedeeld in 4 verschillende zones: mushroom  disco, milk stand, Mei-Tea room en BAR experiment. Ik zat in de mushroom disco - een bos vol grote, kleurrijke, giftige champignons en vleesetende planten hingen aan het plafond. Op de menukaart staan enkele gerechten; de helft blijft in het thema (fel gekleurde spaghetti met 5 verschillende sauzen in felle kleuren, blauwe hamburgers, etc). Aangezien ik deze middag al genoeg kleurstoffen had binnengekregen, hield ik het even bij een normale bestelling: sushi. Hierop geen monsterlijke attributen. En om de sfeer nog af te maken, was er om 19u een kleine show op de Sweets-go-round taart. Het meisje wat me bij binnenkomst mijn tafel wees deed een mooi ingestudeerd dansje op de taart - samen met nog een andere collega in een roze pakje.

Om jullie ook de sfeer te laten proeven, heb ik van alle hoeken wel foto's gemaakt - zie kopje Foto's - en ook een filmpje online gezet van de dansende Kawaii monsters

1. José Boske:
    8 juni 2019
    Hoi Inge, sinds vandaag volg ik je blog.
    Wat een avontuur!
    Geniet van je tijd in Japan..
    Liefs, (tante) José.
  2. Marleen Steenbergen:
    8 juni 2019
    Supervet!!!! Dat restaurant is wel heftig voor je zintuigen, haha, maar echt heel gaaf!!
  3. Inge:
    9 juni 2019
    Erg leuk om steeds jullie reacties te lezen!
  4. Denise van Mol:
    Duidelijk geval van 'more is more' daar 😂
  5. Karin Verheijden:
    9 juni 2019
    Niets te gek daar in Japan. Geweldig die ervaringen die je opdoet en deelt.