16 en 17 juni: Weekend in Nikko - helemaal top!

20 juni 2019 - Nikko, Japan

Eerlijk gezegd begon het weekendje Nikko zo'n twee dagen later dan gehoopt......gelukkig maar dat ik de maandag had vrijgenomen om er een lang weekend van te maken!

Op zaterdag was het regenseizoen duidelijk gestart. Niet alleen in Tokio maar ook in Nikko - stadje zo'n 125 km ten noorden van Tokio - zou het de hele dag stortregenen. Dat leek me nou niet zo'n mooie dag om op pad te gaan. En omdat ik toch een lang weekend had, besloot ik pas op zondag richting Nikko te vertrekken. Echter door wat onhandige keuzes van ondergetekende, wat versterkt werd door het memorabele moment dat er een keer een trein niet op tijd reed in Japan, kwam ik pas rond 15.30u in Nikko aan. Van deze zondag bleef dus ook niet zoveel over. Hier in Japan is het namelijk steeds om 19.30u al pikdonker. Ik besloot om alvast naar het beroemde tempelcomplex te gaan wat op loopafstand ligt van het treinstation. Na zo'n 15 minuten rondstruinen, viel me op dat alle kraampjes werden binnengezet en luiken dichtgingen. Oftewel het complex ging sluiten. Niet het moment dus om hier nog lang rond te lopen. De andere bezienswaardigheden liggen op ruim een uur met de bus de berg op, dus besloot ik om maar richting hotel te gaan. Ik wilde namelijk ook wel even zeker weten dat die reservering juist was gegaan. Had zomaar anders kunnen gaan op deze dag vol tegenvallers.

Die avond heb ik zeer gedetailleerd een planning gemaakt voor de volgende dag. Starten met het tempelcomplex zodat ik niet nog eens voor de gesloten deuren zou staan op de dag erop. Daarna meteen door met de boottocht omdat ik hier nog wel eens wat tijd zou kunnen verliezen met wachten op de volgende boot. Maar deze dag ging helemaal top!

Om 8u stond ik bij de bushalte. Het was even de vraag of de bus zou komen, want de tijd stond in het rood aangegeven terwijl de rest in het blauw stond. Een toelichting in het Engels was er helaas niet, dus ik gokte het er maar op. [Uiteindelijk denk ik dat het rode betekende dat de bus niet op alle aangegeven plaatsen zou stoppen. Ach dit was slechts een paar honderd meter extra lopen tot de tempels, dus dat was helemaal prima.] Hier aangekomen was het nog super rustig. Wat ook scheelde was dat het inmiddels maandag was. Heel ontspannen begon ik mijn dag. Erg leuk was ook dat er 3 groepen schoolkinderen waren op dit complex. Ik verstond er natuurlijk maar weinig van, maar kon zo wel af en toe de uitleg van de gids volgen doordat hij een en ander duidelijk aanwees met zijn vlaggenstok. En voor de extra toelichting las ik zelf de bordjes die gelukkig wel ook in het Engels waren.

Na een uurtje had ik alle bijzondere zaken op dit Werelderfgoed wel gezien en sprong ik in de bus naar de top van de berg. Omdat ik een Nikko free pass had gekocht (gekocht ja, want free pass betekent hier in Japan niet dat ie gratis is!) kon ik gratis met een cable car mee naar een uitzichtpunt. Vanuit daar had ik een geweldig uitzicht over het meer op de top van de berg en ook op de watervallen aan de rand ervan. Zeker een aanrader! Hierna weer door met de bus naar het Lake Chuzenji. Daar meldde ik me aan voor een cruise over dit prachtige meer met een oppervlakte van zo'n 25km. Er ging even iets mis bij het aanmeren in de communicatie dus helaas miste ik de kans om van de boot te raken (ja het is echt wel af en toe lastig hier in Japan omdat veel informatie in het Engels beschikbaar is maar soms 'vergeten' ze je gewoon en dan weet je dus niet dat je van de boot had gemogen / of dat je trein die van spoor is gewijzigd nu de eerstvolgende trein is of dat dat de trein is die officieel 3 min later van datzelfde spoort vertrekt :) ). Maar geen probleem. Ik heb de boottocht gewoon afgemaakt en die wandeling die ik aan de overkant wilde maken heb ik nu gewoon ergens anders gedaan. Nikko kent namelijk zo enorm veel mooie natuur. Vooral de rivier met smeltwater van de top van de berg is erg bijzonder. Ik heb enorm genoten en mogelijk ga ik nog wel een keertje terug voor alles wat er verder nog voor moois te zien is.

Kijk zeker ook even naar de vele foto's die ik heb gedeeld bij de sectie Foto's! Sorry het zijn er wat veel. Maar ik kon gewoon moeilijk kiezen!

1. Dees:
    20 juni 2019
    Wat mooi allemaal Inge! Je doet flink je best om zoveel mogelijk te zien. Gelukkig op de foto’s weinig te merken (nog) van het regenseizoen!
  2. Karin Verheijden:
    20 juni 2019
    Wat een leuke beschrijving weer van wat je allemaal meemaakt en wat is het leuk al die foto's. Ik waan me weer helemaal terug in Japan. Bedankt dus voor deze cadeautjes. Geniet van deze mooie gelegenheid om een tijdje ergens anders te werken. Hoef ik eingelijk niet te zeggen want je doet volgens mij niet anders. Kijk al weer uit naar het volgende verslag.
  3. Inge:
    20 juni 2019
    Het volgende verslag zal even een paar weken op zich laten wachten Karin want ik ga nu eerst even een paar weken terug naar Nederland.
  4. Marja:
    20 juni 2019
    Prachtige tempel Inge. Je verhalen lezen lekker🙂. Misschien tot gauw!