Food in Japan

15 juni 2019 - Tokyo, Japan

Vandaag is het even niet mogelijk om op pad te gaan. Het regenseizoen is gestart en vandaag zal het de hele dag regenen. Mooi moment om weer een algemeen stukje te schrijven over iets wat kenmerkend is voor Japan. In dit geval: het Japanse eten!

Een typische vorm van Japans dineren is een Izakaya. Dit zijn soort van eetcafés waar je terecht kunt voor een biertje of sake met daarbij diverse gerechten. De gerechten worden per tafel besteld (dus niet ieder je eigen bord) en gedurende de maaltijd besluit je om er nog een of enkele toe te voegen. De styling kenmerkt zich door het gebruik van veel hout in de wanden en veelal een kort gordijntje bij de deur waar je onderdoor loopt. Ik heb zelf nu 2x met een groep collega's in zo'n Izakaya erg lekker gegeten. Het eten kan erg varieren: sashimi, sushi, gegrilde vis- en vleesgerechten, tempura gerechten, oesters, etc. Maar altijd super lekker! Ook wordt er - vooral met zo'n groep collega's - rijkelijk sake gedronken. De ober komt met een fles van 1,8ltr en schenkt dit in een klein vaasje (tokkuri) van waaruit je elkaar bijschenkt in je persoonlijke kopje (ochoko).

Een andere bijzonder verschijnsel wat ik nog nergens in deze mate ben tegengekomen behalve in Japan, is tonen van de gerechten die het restaurant serveert, in plastic in de vitrine. Erg handig voor mij als toerist! Het maken van de mooiste plastic gerechten hebben ze hier tot ware kunst uitgeroepen.

En dan natuurlijk de Sushi. Die is hier overal verkrijgbaar en altijd super lekker vers gemaakt. In de grotere supermarkten wordt de sushi vers voor je bereid. En als snelle lunch uit de supermarkt neem ik ook geregeld zo'n klein rijstballetje (mijn favoriet is tuna mayonaise). Wat ik zelf erg leuk vind is om naar Saizen Sushi bars te gaan. Hier zit je aan een bar waar aan de binnenkant een lopende band is met daarop alle soorten sushi. De kleur van het bordje bepaald de prijs. En aan het einde van de avond telt de ober het aantal bordjes voor je neus per kleur en bepaald zo hoeveel je moet betalen.

Als lunch zijn er een aantal mogelijkheden. Soms ga ik gezellig met mijn collega naar een restaurantje in de buurt van kantoor. Omdat Shinagawa een echt kantorencomplex is zijn er overal restaurantjes te bekennen. En het Shinagawa station is ook slechts 10 min wandelen dus ook prima te doen voor een goede lunch. Alle restaurantjes hebben een speciaal lunch menu zodat je voor max 8 euro een prima warme lunch hebt. Natuurlijk altijd vergezeld met een kommetje witte rijst! Andere opties zijn de food trucks bij ons kantorencomplex. Elke dag staan er zo'n 5 verschillende food trucks die prima maaltijden serveren. Ook kunnen ze allemaal prima Engels - al zou het nog fijner geweest zijn als ook de pamfletten op de truc in het Engels waren zodat ik beter weet wat ik precies koop. Maar tot nu toe is het altijd prima gegaan.
De bekende Japanse gewoonte om een Bento-box (lunch box) te kopen op bv stations heb ik slechts 1x geprobeerd. Op kantoor stonden 3 vrouwen achter kraampjes met allerlei lunch boxes. Maar eerlijk gezegd heb ik dan toch een grotere voorkeur voor de foodtrucks.

Andere bijzonderheden:

• sake kun je zowel koud als warm drinken. Ik zelf heb hier enkel nog de koude variant gehad. Maar dat zou ook zomaar aan het seizoen kunnen liggen.
  • Het is de bedoeling dat de je niet zelf je ochoko (sake kommetje) bijschenkt maar dat je dit voor de rest van het gezelschap doet. Ik zelf waag me er gewoon niet aan, er is altijd wel iemand die zich hiertoe geroepen voelt :)
  • lage tafels. In deze 4 weken dat ik nu in Japan ben, heb ik nog geen een keer gehurkt aan tafel hoeven te zitten. Sterker nog ik heb het nog nergens gezien. Dit lage dineren op dunne matjes op de grond lijkt dus - in ieder geval in regio Tokyo - uitgestorven.
  • roken is in restaurants bijna altijd toegestaan. Soms zijn er wel speciale rookzones en niet-rookzones, maar dat effect is beperkt omdat er totaal geen ruimte afscheiding is.
  • bij het verlaten van het restaurant roept iedere medewerker iets (ik neem aan dat ze iets in de trend van 'Bedankt' roepen), maar het hele restaurant doet er aan mee. Best opvallend.
  • slurpen tijdens het eten. Sorry mam. Dat mag hier!
  • waar de lunches relatief prijzig zijn (800JPY tot 1000JPY; circa 6 tot 8 euro), valt het avondeten me relatief mee. De rekeningen van de diners met collega's krijg ik nooit te zien en die zullen vast wel aardig aan de prijs zijn geweest, maar als ik zelf op pad ga ben ik vaak toch echt wel klaar voor 2000JPY tot 3000JPY (15 tot 25 euro).
    Gelukkig heb ik vanaf mijn 2e bezoek een appartement en kan ik dan gelukkig ook zelf koken. Er is genoeg variatie in de restaurants hier (Italiaans, Indiaanse curry, Singalees, TGI Friday, Izakaya, sushi, steaks), maar soms wil je gewoon lekker naar 'huis' na een dag werken.

zie ook sectie Foto's!

1. Marleen Steenbergen:
    15 juni 2019
    Klinkt allemaal heerlijk en superleuk!
  2. Marja:
    15 juni 2019
    Klinkt erg lekker allemaal. Het wordt ook zo mooi geserveerd. Prachtig land, Japan. Ik begin al ‘reiskriebels’ te krijgen.... Ik hoop wel voor jou dat het niet te veel gaat regenen.
  3. Karin Verheijden:
    16 juni 2019
    Mooie inkijk. Viel me zelf op dat groenten en fruit redelijk onbetaalbaar zijn. Maar je kunt inderdaad op heel veel verschillende manieren heerlijk eten. Geniet er nog van daar in Japan