17 aug: Kamakura - mooie dagtrip vanaf Tokyo

17 augustus 2019 - Kamakura, Japan

Vandaag heb ik een dagje Kamakura bezocht. In slechts een uurtje ben je al met de trein vanaf Tokio in deze kustplaats. Kamakura heeft enorm veel tempels. Ik heb er een paar bezichtigd die ik toevallig op mijn pad tegenkwam of waarvan ik had gehoord dat ze iets bijzonders hadden. Ik begon mijn trip vanuit Kita-Kamakura station. Ook hier weer een enorme trappengang richting het eerste tempelcomplex: Engakuji. Hier heb ik wat rondgestruind en toen door naar het volgende tempelcomplex: Jochiji. Het was weer een bijzonder warme dag (circa 33 graden met gevoelstemperatuur richting de 40 graden); dus genoeg water mee in de rugtas voordat ik aan de hike begon. In de reisgids had ik gelezen dat er een mooie wandelroute van circa 4 km liep vanaf de Jochiji tempel naar The Great Buddha. Deze route was erg mooi om te bewandelen. En een zeer groot voordeel was dat de gehele route begeven was met veel bomen en dus volledig in de schaduw lag. Onderweg heb ik veel grote, bruine vlinders gespot.

Aangekomen bij the Great Buddha was het even gedaan met de rust. Busladingen toeristen komen hier op af. Het is de 1-na-grootste Boeddha van Japan. De grootste staat in Nara (deze heb ik 3 jaar geleden in mijn reis door Japan met Caroline al gespot). Met 13m is het trouwens nog steeds wel een enorm object; en het grote verschil met Nara is dat deze Boeddha gewoon in de buitenlucht staat en daardoor beter te bekijken is dan die van Nara. En daarnaast is hier wel een leuk detail dat je de Boeddha in kan. Voor slechts 20 yen (16 eurocent) mag je via een trappetje de buik van de Boeddha beklimmen. Hier stond uitgelegd hoe de Boeddha steeds versterkt wordt om tegen al het natuurgeweld in Japan beschermd te zijn. Binnenin was het bloedheet, zelfs het brons van de Boeddha voelde warm aan. Dus snel weer naar buiten.

Op mijn weg naar het strand kwam ik nog langs een 3e tempelcomplex van vandaag: Hasedera temple (Great Kannon tempel complex).
Als laatste nog even lekker uitgewaaid op het strand. Het was inmiddels tegen 17u dus de zon ging bijna onder. Het strand was enorm drukbevolkt. Zelf vond ik het eigenlijk niet eens zo'n mooi strandje want het zand was erg zwart/donkergrijs waardoor je niet door het water heen kon kijken als het over je voeten spoelde. Maar desondanks was het heerlijk om even met je voeten door het water te lopen.

1. Rolf:
    Mooi verhaal Inge
  2. Marja:
    18 augustus 2019
    Beetje erg warm Inge, vooral die gevoelstemperatuur! Mooie tempels, maar persoonlijk vind ik de natuurfoto's nog mooier! Bedankt voor je leuke verhalen:)
  3. Inge:
    18 augustus 2019
    Ik ben zelf ook wel een beetje klaar met de tempels :) Maar ze zijn wel makkelijker in een foto te pakken dan al het natuurschoon. Maar komt goed! In mijn volgende verhaal Marja komt enkel natuur voor: Mount Fuji!! Morgen ga ik deze beklimmen!!!!!
  4. Karin Verheijden:
    18 augustus 2019
    Is inderdaad een mooie plek waar je veel dingen kunt doen; dus als je niet van tempels houdt of daar inmiddels even genoeg van hebt zijn er ook prachtige trails te lopen waar je dan juist geen mens tegenkomt. Maar dat maakt Japan ook zo leuk want het is zo divers. En ja wij zijn natuurlijk wel heel erg verwend met onze fantastische stranden.
    Geniet nog van de tijd dat je in Japan bent. Maar hoef ik eigenlijk niet te zeggen want dat doe je volgens mij volop. Fijne dag/avond nog.
  5. Caroline:
    21 augustus 2019